Adaptéry
Baterie Aladin
Servis
Soukromé
Fotogalerie
Návody a nápady
Odkazy
Hlavní strana

 

Oživení motocyklové baterie

POZOR, při této práci budete zacházet s nebezpečnými chemikáliemi. Pokud jste ještěr, lama či podobný tvor, jděte si rovnou raději koupit novou baterii...

Pro oživení baterie (klasické, olověné, nalévací-pro bezúdržbovou tuto metodu použít nelze) , budete potřebovat odvahu, ochranné rukavice, ochranné brýle nebo plexištít a prostor, kde případné rozliti kyseliny a dalších chemikálií nezpůsobí zásadní škody. Dále bude zapotřebí kyselina sírová do akumulátorů, 5l destilované vody, 0,5 l 30% peroxidu vodíku - "kysličníku" ( lékárenský je slabý) a soda na praní na neutralizaci kyseliny.

Baterku napřed vylejeme, tedy zbavíme původní náplně. Tu nejlépe před vylitím do kanálu nařeďte vodou a neutralizujte za pomoci sody na praní - pozor, bublá to a šumí... Pokud při vylívání vypadávají z baterky i větší kousky "čehosi", je to obvykle známka rozpadlých elektrod, v takovém případě bude asi každá snaha marná. POkud jde jen "píseček", mohlo by se zadařit...

Po vylití naplňte baterii až po okraj destilkou, chvíli vyčkejte a znovu baterii vylijte. Opakujte aspoň 2x.
Poté vylijte pokud možno vše, co v baterce je, do velké injekční stříkačky (20 ml) naberte peroxid A OPATRNĚ - může to dost razantně vyprsknout ! nakapejte malé množství do každého článku. Články budou reagovat s různou razancí, ty, které takřka nešumí jsou celkem v pořádku, ty, ze kterých se stane miniaturní sopka, mají zasulfátované elektrody a způsobovaly problém.

Pomalu přidávejte peroxid, aby články stále šuměly ale neprskaly. Pokud jsou již články plné, a jen lehce si bublají, je akce skončena. Kdyby některý článek projevoval oproti ostatním stále zvýšenou reaktivitu na přidání peroxidu, je zapotřebí mu věnovat také zvýšenou pozornost a krmit ho peroxidem, dokud nebude bublat stejně líně, jako ty ostatní. Případně lze peroxid z baterie vylít, články vypláchnout destilkou a proces opakovat.
Na závěr baterii několikrát propláchněte destilkou, důkladně. Posléze namíchejte akumulátorovou kyselinu na správnou hustotu podle návodu k baterii (to, co se prodává je někdy hustší, než akumulátor vyžaduje, proto se kyselina případně ředí a kontroluje speciálním hustoměrem. Vzpomeňte si přitom na větu ze Saturnina - "...lít vodu do kyseliny je blbost... " :-)
Kyselinu lze ale udělat trochu hustší, protože v baterce takřka jistě nějaká destilovaná voda zbyla, tak se to ještě trochu  naředí...
No a pak už zbývá jen baterii znovu nabít a zjistit, jestli jste to celé podstoupili nadarmo, nebo ne... :-) . Po nalití by baterka měla mít napětí cca 10V, při nabíjení rozumným proudem (0,5 -0,7A) by napětí mělo zvolna stoupat až na cca 14V.

Tento postup jsem kdysi někde vyčetl a s větším či menším úspěchem několikrát realizoval. Výsledek ovšem není nikdy dopředu jistý, takže si prosím rozmyslete, jestli uvedený postup použijete. Na druhou stranu, předtím, než baterku vyhodíte a dáte několik stovek za novou, se dá zkusit leccos.
Pracujete ovšem na své vlastní nebezpečí, nechoďte za mnou, že vám kyselina prskla do oka, nebo jste mamince zničili kysličníkem oblíbený koberec...


Oživená baterka vydrží klidně i víc jak tři roky (z těch šesti, které jsem oživoval, to byly dvě) , ovšem jak už jsem psal výše, vše záleží na tom, jak moc byla baterie poničená, obvykle zapomenutým dolitím destilky v sezóně..